The research projects listed here, and the respective project descriptions, are linked to ph-online (provided they are marked as freely accessible on the Web). They are listed in accordance with the year of the start of the respective project (descending) and the starting dates (ascending).
Handout for the documentation of research projects and publications on ph-online
Research map of all universities of education in Austria
2022
ITP Inverted Teaching PHDL | Alfred Weinberger, Michael Atzwanger |
Integrated Teaching PHDL | Alfred Weinberger, Michael Atzwanger |
Demokratiebildung an oberösterreichischen Schulen | Wolfgang Bilewicz, Emmerich Boxhofer, Karlheinz Heimberger, Bernadette Hörmann |
2021
Sprachstandsfeststellungen im Elementarbereich | Emmerich Boxhofer, Danièle Hollick |
Schulbuchnutzung in Österreich | Emmerich Boxhofer, Danièle Hollick |
Die Feststellung multivarietärer Sprachkompetenz im mehrsprachigen Kontext | Gudrun Kasberger |
Philanthropie im Anthropozän | Pascal Sebastian Goeke |
Ausbildungssupervision in der Lehrer*innenbildung | Franz David Ketter-Räulinger |
2020
Schnittstellen zwischen Deutschdidaktik, Deutsch-als-Zweitsprache-Didaktik und Sprachheilpädagogik | Gudrun Kasberger, Klaus Peter |
Persönliche Relevanz von Lehrveranstaltungen für Studierende | Susanne Oyrer |
Sprache – Emotion – Bildung | Gudrun Kasberger |
Transmission | Anne Koch |
Design-Based-Learning im Informatikunterricht | Andreas Kiener |
FLAME | Martina Müller, Edith Kreutner |
DIGIT:TIME | Gudrun Keplinger |
2019
Interkulturelles virtuelles problembasiertes Lernen | Christoph Dähling, Jutta Standop, Alfred Weinberger |
Fostering authentic inquiry at multiple levels through participatory action research | Susanne Oyrer |
‚Religiöse Vielfalt‘ in Religionsbüchern der Grundschule und Kinderbüchern zu ‚Weltreligionen‘ | Anne Koch |
Students Run School | Ernst Nausner, Alexandra Pilz |
Wie wird uns ‚das Andere‘ beigebracht? | Anne Koch |
VaKE in der Berufsbildung | Karin Heinrichs, Alfred Weinberger |
Ambivalenz in der Lehrer*innenarbeit | Helmut Rockenschaub |
EduSTEM Forschendes Lernen interregional in Tschechien und Österreich | Eva Huber, Susanne Oyrer |
FlexWBL | Emmerich Boxhhofer, Alfred Weinberger |
2018
2017
2016
Kindgerichtete Sprache im österreichischen Deutsch | Gudrun Kasberger |
AuRELIA in Tertiary Education | Jean-Luc Patry, Johannes Reitinger |
CILI-D | Johannes Reitinger |
Das Portfolio als Instrument feedbackbasierter Lern- und Unterrichtskultur | Martina Müller |
Theoriegeleitete Längsschnittbildungsforschung | Herbert Altrichter, Heribert Bastel, Johannes Reitinger, Katharina Soukup-Altrichter, Christoph Weber |
Pädagogische Psychologie hochschulischen Lernens in der Lehrerbildung | Albin Waid |
Evaluierung des Primarstufencurriculums | Alfred Weinberger |
2015
Die Variationskompetenz von Volksschulkindern im österreichischen Deutsch | Gudrun Kasberger, Irmtraud Kaiser |
Pedagogical Tact | Jean-Luc Patry, Alfred Weinberger |
United by alphabets and divided by attitudes | Ursula Dopplinger, Prasanna Srinivasan |
2014
Showcase | Thomas Schöftner, Wolfgang Prieschl |
Evaluierung zur Gestaltung der schulischen Tagesbetreuung | Beatrix Hauer, Johannes Reitinger |
Subjektive Theorien von Lehrkräften zum UP Sexualerziehung im Kontext von Heterogenität | Gunda Jungwirth |
Neuausrichtung des Fachbereichs Musikerziehung | Albin Waid |
AuRELIA Meets Mathematics Didactics | Beatrix Hauer |
2013
Ethos in der Lehrer/-innenbildung | Alfred Weinberger |
Schulpraxisbezogenes Verhaltens- und Erlebensmuster | Emmerich Boxhofer |
Criteria of Inquiry Learning Inventory CILI | Johannes Reitinger |
Begabungsförderung in der Lehrer/innenbildung | Martina Müller |
2012
Möglichkeiten webbasierter adaptiver Systeme zur Steigerung der Fremdsprachenkompetenz | Thomas Schöftner |
Wertpräferenzen bei Lehramtssudierenden | Alfred Weinberger |
Teachers' agency in school development | Martin Kramer |
Entwicklung didaktischer Kompetenzen durch forschendes Lernen | Beatrix Hauer |
Lehrer/-innendispositionen im Kontext selbstbestimmungsorientierter Lernarrangements | Johannes Reitinger |
2011
Die Psychologie des Hörens | Albin Waid |
Forschendes Lernen im Kontext einer selbstbestimmungsorientierten Lernkultur | Johannes Reitinger |