Body – Language – Abstraction

PH Allgemein

15. April 2024

14:00 - 17:00 Uhr

PHDL, Gebäude A, EG, Hörsaal 2

Beteiligte Personen:
Lehrer:innen aus Frankreich, Italien, Finnland und Österreich

Unterrichtssprache:
Englisch

Programm

 

Vortrag:

Hospital Schools from France, Finland, Italy and Austria present their schools and inform about the school system and talk about developments in the treatment of adolescents. Towards a better understanding of communication processes by special needs pupils to ensure more inclusive educational pathways. The four partner structures welcome special-needs pupils, within a medical institution or through inclusion units inside standard schools. These students are hindered on their educational path by various chalenges (somatic or psychiatricissues, social anxiety, school phobia, ..) Through this Erasmus + project we have the ambition to raise awareness on these impediments and trigger a collective work around the following issue: BODY - LANGUAGE - ABSTRACTION


 

Vortrag:

Identification and prevention of potential school shootings

What motivates young people to commit such a cruel act? What early warning signs can be observed, and are there possible preventive measures? Teachers, due to their choice of profession, may, under certain circumstances, be confronted with such a situation.  It is advisable to engage with this thematic in order to react purposefully in a serious case. Teachers should primarily familiarize themselves with the offender profile. The Knowhow about preventive measures can help to reduce the number of school shootings in the future.

Referentin: Mag.a Marina Gottwald (Klinische und Gesundheitspsychologin)


 

Vortrag:

Eine psychologische Sichtweise des Schulabsentismus

In der heutigen Gesellschaft sind die psychologischen Aspekte des Schulabsentismus von entscheidender Bedeutung. Unter dem Begriff "Schulabsentismus" werden verschiedene Verhaltensweisen zusammengefasst, die von Schulangst über Schulphobie bis hin zum Schulschwänzen reichen. Doch was steckt wirklich dahinter? Die Präsentation taucht tief in die psychologischen Gründe ein, die das Fernbleiben von der Schule verstärkt haben, insbesondere im Kontext der aktuellen Pandemie. Anhand der Ergebnisse der HBSC-Studie 2021/22, die in Zusammenarbeit mit der WHO-Europe durchgeführt wurde, wird aufgezeigt, wie sich die Gesundheit unserer Jugendlichen verschlechtert hat. Diese Erkenntnisse sind von entscheidender Bedeutung, da sie nicht nur die Herausforderungen aufzeigen, mit denen Schüler, Familien und Lehrer konfrontiert sind, sondern auch Wege aufzeigen, wie diese Herausforderungen bewältigt werden können. Entdecken Sie die Welt der psychologischen Sichtweise des Schulabsentismus und lassen Sie sich von neuen Einsichten und Lösungsansätzen inspirieren. Denn nur wenn wir die tieferen Ursachen verstehen, können wir wirksame Maßnahmen ergreifen, um die Teilhabechancen und die Entwicklung der Jugendlichen zu verbessern.

A Psychological View of Truancy

In today's society, the psychological aspects of truancy are of critical importance. The term"truancy" covers a range of behaviors, from school phobia to truancy. But what is really behind it? This presentation takes a deep dive into the psychological reasons that have led to an increase in truancy, especially in the context of the current pandemic. Using the results of the 2021/22 HBSC study, conducted in collaboration with WHO-Europe, it will show how the health of our young people has deteriorated. These findings are crucial because they not only highlight the challenges faced by students, families and teachers, but also suggest ways to overcome these challenges. Explore the world of psychological perspectives on truancy and be inspired by new insights and solutions. Only by understanding the root causes can we take effective action to improve the participation and development of the young people.

Referentin: Stephani Campos-Haslehner, MSc. (Klinische Psychologin, Clinical psychologist)